Proiectul de Ordonanță de Urgență, aflat în această perioadă în pregătire la Guvern, conține și un set de măsuri cu efecte devastatoare asupra ADMINISTRAȚIEI PUBLICE:

1. Desființarea toturor posturilor vacante, fără a se ține cont că la acest moment multe instituții publice funcționează la cote de avarie, cu un personal deja insuficient.

Mai mult decât atât, prin alte ordonanțe de urgență, au fost interzise angajările.

Pentru administrația publică locală, numărul maxim al posturilor aprobate este deja limitat prin anexa la OUG nr. 63/2010, în funcție de numărul de locuitori, iar pierderea unui număr de posturi, pe criteriul aleator al caracterului vacant al acestora, afectează capacitatea administrativă a acestora în mod dezechilibrat, discreționar, întîmplător și nefundamentat.

2. Aplicarea ordonanței va genera efecte negative asupra regimului instituţiilor fundamentale ale statului – structura organizatorică, funcţionarea, competenţele, resursele materiale şi financiare, numărul şi statutul personalului, salarizarea.

Reconfiguarea statelor de funcții prin dispariția funcției de șef birou precum și modificarea în sus a normativului de personal pentru sef serviciu, sunt aspecte absolut incompatibile cu dreptul cariera de al funcționarului public. Dreptul la accesul către o funcție de conducere a fost câștigat prin concurs.

3. La nivelul comunelor cu până la 5000 de locuitori, raportat la numărul redus de posturi disponibile, vorbim de o imposibilitate sistematică de a organiza măcar o structură cu post de conducere. Astfel, primăriile comunelor ar fi condamnate să fie ca niște armate formate numai din general și soldați, fără nici o verigă intermediară în ierarhia de management.

Rezumând, este necesar ca structura organizatorică de nivelul biroului să fie păstrată la nivelul comunelor, aceasta fiind singura soluție de management potrivită pentru acest nivel instituțional.

4. Decizia de a comasa/desființa/reorganiza/fuziona sau transfera activitatea și personalul încadrat al unor instituții publice cu mai puțin de 50 de salariați, către alte structuri organizatorice este o măsură care va depărta servicii publice de conceptul de proximitate față de cetățean.

Agențiile Județene de plăți și Inspecție Socială, puternic lovite mediatic în ultima vreme, își desfășoară activitatea cu personal insuficient, dar deservesc mii de beneficiari ai prestațiilor sau serviciilor sociale din fiecare județ. Activitatea acestora este mult mai complexă și nu se rezumă doar la funcția de control a serviciilor sociale, și aceasta insuficient de bine reglementată.

Ordonanța prevede măsura desființării, comasării acestora, aruncând în incertitudine soarta a mii de salariați pentru viitor, fără să stabilească alte măsuri care să asigure predictibilatea carierei sau a stabilității pe funcție și nici cum vor avea acces cetățenii la noile servicii publice reorganizate.

Aceiași soartă ar putea să o aibă și alte instituții deconcentrate, cum ar fi ITM-urile, AJOFM-urile, etc.

Pentru aceste motive, membrii de sindicat din ADMINISTRAȚIA PUBLICĂ, vor protesta alături de celelalte sindicate afiliate Federației Columna, marți, 29 august 2023, între orele 11.00-13.00, în Piața Victoriei, împotriva măsurilor pe care Guvernul dorește să le implementeze prin ordonanța de urgență.

Departamentul de comunicare al Federației Columna

Sari la conținut